afbeeldingen optimaliseren web

Unieke en aantrekkelijk content op je website zal bezoekers opleveren en zorgen voor een hogere ranking in zoekmachines. Staat er alleen tekst op een pagina dan zijn bezoekers, ondanks de interessante inhoud, vaak geneigd af te haken. Het zijn afbeeldingen, foto's en graphics die vaak de eerste indruk maken. Met aantrekkelijke, toepasselijke en verrassende foto’s verhoog je de aandacht van de bezoekers.

Afbeeldingen optimaliseren

Afbeeldingen kunnen verkeer naar je website opleveren. Zoekmachines herkennen een afbeelding, maar niet wat de afbeelding voorstelt. Maar daar kun je iets aan doen. Als je onderstaande stappen volgt om afbeeldingen te optimaliseren dan worden je foto’s een stuk zoekmachine vriendelijker.

Bestandsnamen van afbeeldingen

  • Gebruik beschrijvende bestandsnamen en niet 6729.jpg o.i.d., een zoekmachine kan daar niets mee. De bestandsnaam moet duidelijk maken wat er op de foto staat bijvoorbeeld veld-rode-tulpen.jpg
  • Splits de woorden en gebruik geen spaties maar liggende streepjes tussen de woorden. Dus niet veldrodetulpen.jpg of veld rode tulpen.jpg. Bij het laatste voorbeeld zal de zoekmachine niet verder lezen dan “veld”. Gebruik een liggend streepje tussen de woorden (-) en niet een underscore (_). Google ziet een underscore als een teken om woorden samen te voegen. In het voorbeeld wordt het dan veldrodetulpen.jpg. Een liggend streepje (-) wordt gelezen als een splitsing van woorden, veld-rode-tulpen wordt dan gelezen als veld rode tulpen.
  • Gebruik trefwoorden maar ga niet spammen. Het moet omschrijvend blijven. Vermijd voorzetsels en onnodige woordjes zoals “en”, “de”, “naar” etc. Niet een-veld-mooie-rode-tulpen maar veld-rode-tulpen. Als de locatie bekend is voeg die dan in de bestandsnaam toe: veld-rode-tulpen-Lisse.jpg
  • Er zijn geen strikte regels voor de lengte van de bestandsnaam. Lang genoeg om de afbeelding te beschrijven maar voorkom overdreven grote bestandsnamen.

ALT tags

ALT staat voor alternatieve weergave en zal getoond worden als de afbeelding niet geladen kan worden. Je ziet dit misschien wel eens bij nieuwsbrieven die nog in je e-mailcliënt of browser geladen moeten worden. Dan zie je als het goed is een tekst staan naast het rode kruisje. Als daar dan 45964.jpg staat is er verzuimd de ALT tekst in te vullen. De andere zeer belangrijke functie van de ALT tag is dat het mensen met een visuele handicap, die gebruik maken van een voorleesbrowser, een omschrijving geeft van de afbeelding. Dan is “Een veld rode tulpen in Lisse” te verkiezen boven “45964”.

Waar moet je aan denken bij ALT tags?

  • Hou de lengte tussen de vijf en en vijftien woorden of ongeveer 150 tekens.
  • Maak gebruik van trefwoorden in de ALT tags, maar blijf de functie van de ALT tags voor ogen houden: omschrijving van de afbeelding als deze niet kan worden getoond. De ALT tag is niet bedoeld om volgepropt te worden met een overdaad aan trefwoorden en zo zoekmachines te spammen.
  • Plaats logo’s en afbeeldingen die gebruikt worden binnen het design van je website (bullits, icoontjes) bij voorkeur in CSS bestanden. Gaat dat niet, gebruik dan een lege ALT tag: alt=” ”.

De Title tag

Gebruik van de title tag bij afbeeldingen heeft geen invloed op de zoekmachine optimalisatie maar geeft je bezoekers wel extra informatie over de afbeelding. De inhoud van de title tag wordt zichtbaar zodra je met de muis over de afbeelding gaat.

Linken naar een afbeelding

Als je een tekstlink maakt naar een afbeelding maak deze dan ook beschrijvend. Niet alleen “foto” maar “foto van een veld rode tulpen”. Goede beschrijvende linken helpen weer om je website verder te optimaliseren niet alleen voor zoekmachines maar ook voor je bezoekers, zo weet men direct wat ze kunnen verwachten als ze op een link klikken.

Bijschriften

Bijschriften of onderschriften geven extra informatie over een afbeelding. Afbeeldingen zijn het eerste wat op een pagina wordt bekeken. Een bijschrift geeft dan extra informatie. Zeker als er personen opstaan dan is het een goede gewoonte om onder de afbeelding te zetten wie er op de foto staan.

Context

Gebruik afbeeldingen die bij de inhoud passen. Foto’s moeten de inhoud verrijken en de materie verduidelijken en geen verwarring zaaien. Om bij de rode tulpen te blijven stel dat er een artikel gaat over kwekers van narcissenbollen in Lisse dan is een foto van een tulpenveld, ook al is het in Lisse, niet toepasselijk.

Tekst in afbeeldingen

Plaats geen tekst in afbeeldingen, bezoekers die geen afbeeldingen kunnen zien krijgen dan je boodschap niet mee. Ook zoekmachines kunnen tekst die geplaatst is in afbeeldingen niet lezen.

Bestandsgrootte en laadtijd

Afbeeldingen hebben invloed op de snelheid waarmee een pagina geopend wordt. De laadtijd van websites en webpagina ’s is van invloed op de ranking binnen zoekmachines. Gebruik goede kwaliteit afbeeldingen, maar zorg ervoor dat de bestandsgrootte zo laag mogelijk is. Pas zelf het formaat en kwaliteit aan voor dat je een afbeelding upload. Dit kan bijvoorbeeld met Photoshop (save for web), maar ook met IrfanView of met een online editor zoals Pixlr. De bestandsgrootte is daarna nog verder te verkleinen met de online tools tinyjpeg en tinypng.

Gebruik de juiste bestandssoort om de bestandsgrootte binnen de perken te houden.

  • JPG (opgeslagen voor het web) voor afbeeldingen binnen je website
  • GIF en PNG als transparantie nodig is, waarbij PNG grotere bestanden zal opleveren dan GIF’s maar wel meer kleuren ondersteunt.

Bron: Solucart

Contact

Petriana.nl
Nel Haalboom
Valleiweg 50 D
3911 DE Rhenen
06 214 96 105

Privacy

© 2022 Petriana.nl. Alle rechten voorbehouden

Website gerealiseerd door Petriana.nl

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Opslaan
Cookies gebruikersvoorkeuren
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Als u het gebruik van cookies weigert, werkt deze website mogelijk niet zoals verwacht.
Accepteer alles
Weiger alles
Lees meer
Marketing
Reeks technieken die tot doel hebben de commerciële strategie en in het bijzonder de marktstudie.
Quantcast
Accepteren
Niet accepteren
Analytics
Tools die worden gebruikt om de gegevens te analyseren om de effectiviteit van een website te meten en om te begrijpen hoe deze werkt.
Google Analytics
Accepteren
Niet accepteren
reCaptcha
Google
Accepteren
Niet accepteren